Concentratie binnen Vlaams medialandschap blijft toenemen

De Redactie De concentratie binnen de Vlaamse media sector blijft steeds toenemen volgend de VRM. Dit blijkt uit een jaarlijks rapport overhet Vlaamse Medialandschap. 80 tot 100 procent van ALLE media is ik handen van 9 mediagroepen. De VRM is bang dat dit voor weinig diversiteit zorgt in de berichtgeving. De krantenmarkt wordt bijvoorbeeld al sinds 2013 gedomineerd door twee grote uitgevers, de Persgroep en Mediahuis. Ook bij televisie is er een opvallend grote mediaconcentratie, die volgens de VRM ook nog zal toenemen. Daarbovenop kijken steeds meer mensen televisie op het internet, dit zorgt ervoor dat internationale spelers zoals bv Netflix, onze televisiemarkt kunnen betreden. 

Internationale aandacht voor het Belang van Limburg 


Mediahuis 

Het Belang van Limburg werd dit jaar, in Washington, geselecteerd uit 70 andere inzendingen (van kranten wereldwijd) voor de World Young Reader Prize. De krant viel in het oog van het World Agency of Newspapers met de jeugduitgave van de rubriek: Voor U Opgelost. Een opgave die bedoeld is om jongeren meer te betrekken bij het lezen en maken van de krant. De rubriek in kwestie is die van november 2016 die de krant naar aanleiding van de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind heeft gepubliceerd. De prijs is niet alleen een hele mooie beloning voor de journalisten die hierbij betrokken waren maar ook voor de reputatie van Het Belang van Limburg in het buitenland. 

VTM stopt met ‘Royalty’

Het Laatste Nieuws
Royalty, het programma dat ons koningshuis in de kijker zet zal weldra niet meer bestaan. VTM beslist om hiermee te stoppen na aanleiding van een onderzoek waaruit blijkt dat steeds minder mensen geïnteresseerd zijn in wat er in ons koningshuis aan de gang is. Het programma levert niet genoeg meer op om hiermee verder te gaan en bij deze is er dan ook beslist om er een einde aan te maken. Royalty gaf 20 jaar lang verslag over onze royalties.. Benieuwd of het gemist zal worden. 

VRT reikt de regionale zenders een hand 

De Redactie Volgens Paul Lembrechts, gedelegeerd bestuurder van de VRT, zijn er momenteel teveel regionale omroepen. In de audit over de toekomst van de regionale tv-zenders bleek dat de zenders gevangen zitten in een neerwaartse spiraal. De regionale zenders bereiken een iets ouder kijkerspubliek en volgens Lembrechts is het landschap vrij divers, zo gaat het met een aantal zenders heel goed en anderen zenders heel slecht. Tien regionale zenders hebben is gewoon niet gezond volgens hem en wilt ze helpen samenwerken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de VRT alles zou overnemen maar wel mee helpt aan de samenwerking tussen de omroepen. 

Boete voor Medialaan

Het NieuwsbladOp 1 juni 2016 controleerde de VRM een aantal uitzendingen van verschillende televisieomroepen. Op VTM werd toen een sponsorboodschap uitgezonden die het karakter had van een “ingekorte reclameboodschap”. Hiervoor kreeg De televisiezender een boete van 10.000 euro. Hier bleef het alleen niet bij voor Medialaan, andere inbreuken bij 2BE (Q2) en Stories TV kostte het mediabedrijf uiteindelijk een totaal van 17.500 euro. Duidelijk geen lachertje die VRM. 

Mevrouw de President

artikel-1

Naar aanleiding van de Presidents verkiezingen in Amerika, ontwerpt elke media twee exemplaren, een met de overwinning van Hillary Clinton, en een andere met de overwinning van Donald Trump. Nu heeft het nieuwsmagazine “Newsweek” niet alleen zo’n exemplaar ontworpen, maar ook gepubliceerd. Het was de bedoeling om beide exemplaren bij elk verkoopspunt af te leveren om hun dan zelf het een of het andere te laten verkopen. Het was dus nooit de bedoeling dat deze exemplaren de buitenwereld zagen na de overwinning van Donald Trump, toch dachten een aantal verkoopspunten hier anders over. Ze waren het duidelijk niet eens met de uitslag van deze verkiezingen.

Megadeal in medialand: AT&T neemt Time Warner over voor 85miljard dollar 

De RedactieHet telecomconcern AT&T neemt het entertainement bedrijf Time Warner over. Het bedrijf zit achter CNN, HBO, en Warner Bros. De deal zal ervoor zorgen dat AT&T een groot film- en tv-aanbod in handen krijgt die ze via hun eige mobiel netwerk aan hun klanten kunnen aanbieden. Dit is de grootste deal in medialand van afgelope jaren. Digitalisering is de reden dat AT&T geïnteresseerd is geworden in Time Warner. Ook in ons land is deze trend overgewaaid doordat steeds meer mensen op hun smartphone televisie kijken. Zo heeft VTM onlangs nog de operator Mobile Vikings gekocht.